fredag 12. april 2013

200 mg

10. april: "Jeg ser på Canada's Worst Driver og ler høyt og lenge, jeg tapper foten i takt under pulten min, når jeg sitter på bussen klokka 7:30 kjennes ikke alt like tåkete lenger, jeg ser, og det er noen der/her inne, hun jenta som lå på asfalten og klatret på taket og kastet ting over rommet hun var i, meg, ja, og der ute finnes det mye, allslags, harepuser og skuespillere og gamle bøker, alt og alle på samme jord."
12. april: "Jeg tar ut fire piller, svelger dem med vann, jeg skjelver, jeg trer på meg vinrøde knestrømper, jeg går på line gjennom livet, jeg sitter på bussen atter en gang, jeg ser ting jeg ikke har enset før, som en slags lang veranda med stålgitter til rekkverk og et blått WC-skilt der jeg har gått forbi så mange ganger, jeg sukker, jeg forstår ikke hva som feiler minnepennen, magen brøler, jeg spiser røde jordbær i klasserommet og gutten bak meg ropehvisker "what the fuck", "faen", "å, i helvete" fem ganger, det er tentamen, jeg må briljere på engelsk, jeg knasker eplebiter, det bråker, en unge hyler og skriker i minst 1 minutt, vi hører det godt selv om vinduene er lukket, en gutt et annet sted i bygget brøler "hold kjeft, da", han var visst gretten, jeg løper ut av klasserommet med sekken halvveis på, pass dere, jeg løper, jeg flyter, jeg flyr, jeg er et vårbarn, det er min tid av året, jeg sparker i grusen og vrikker med rumpa, jeg smiler til de i klassen selv om vi ikke er venner, jeg har perlearmebånd på håndleddet, ett, to, tre, sølv, hvitt, gullgrønnblått, jeg puster inn med nesen og ut med munnen bare for å prøve det litt, jeg tegner Nessie og bølger og lurer på hvilken blomst jeg ville vært, jeg tenker på meg selv som en løvetann, jeg liker det, jeg tror på det, jeg kysser mamma på kinnet og stryker henne på hodet, jeg klemmer pappa, jeg sier til bror1 at han er handsome, jeg tenker på at noen ord er oppbrukte men at jeg stadig finner nye og samler på dem som frimerker, jeg tenker på gammeldags håndskrift, jeg tenker på oransje biler og grønne hus, jeg tenker på at bjørnene snart våkner men at jeg er den eneste bjørnen her omkring, jeg hopper opp i sofaen, jeg lukker vinduet, jeg fryser, jeg er varm i hjertet."


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar