fredag 5. juli 2013

silence

Fanny Latour-Lambert News Feed | via Facebook
(Jeg vet ikke hvorfor jeg spiser så lite denne sommerferien, jeg, jeg bryr meg liksom bare ikke, gidder ikke akkurat nå, tar det senere, men så går tiden og sulten går over, det vil si, jeg er ikke mett, men rumlingen og smerten stilner. Kanskje, kanskje ikke. Og jeg trenger virkelig Skins, Skins på Skins på Skins, men jeg ser ikke tv-serier som ikke går på tv(les: tv'n vår) med mindre jeg eier dem(les: har dem i en kasse under senga). Og det med å ha ett ord med definisjon per innlegg i alfabetisk rekkefølge gikk rett vest; anstrengelser er ikke helt meg(les: i det hele tatt, noensinne, whatsoever.))


Noen tanker, 5. juli 2013, kl. 16:24
Hvis du fikk være hvem som helst, på hvilket sted som helst, i hvilken tid som helst,  hva ville valget ditt vært, og enda viktigere, hva ville du gjort? 

Kunne du ha endret historien? Knytt opp knuter og gjort store ting som ga gode, riktige følger? 

Ville du vært kaprer av ett av flyene 11. september og styrtet det FØR det fløy inn i World Trade Center? Antakeligvis ikke. Ville du vært diktator i det 21. århundre og gitt fra deg makten, til og for folket? Eller en bestemor som var på Woodstock, selv om hun fikk HIV 12 år senere? 

Man tror man vet hvordan sitt eget liv er, hvem gjør det ellers, om noen gjør det i det hele tatt. Men spørsmålet handler om hva man vil ofre og hvilken pris man er villig til å betale. Marilyn Monroe var, er, og vil sannsynligvis fortsette å være et "evig" ikon i lang tid. Men det betyr ikke at hun levde et mer "verdig" liv, og hun svevde IKKE på noen rosa sky. Det er jo bare tall og enkelte andre saker som kan sammenlignes, ikke de største tingene, ikke de som betyr mest.

Det er nok rimelig usikkert hva jeg prøver å få frem med dette. Muligens prøver jeg bare å tømme hodet og hjertet, vri litt ut av svampen og nedi bøtta. Muligens er det en slags "mening" med alt; ikke slik at det er styrt av en eller annen Gud, men at det kommer, eller kan komme, gode ting utav det vondeste av alt. På en eller annen måte. 

Det handler om hvordan du ser på ting. Perspektiv, synsvinkel, - selvsagt objekt, tema og alt det andre klusset -, og om at selv om objektivitet er svært viktig, - vitalt! -, er etikk enda viktigere. Det var kanskje alle disse tingene kaprerne[1], diktatoren[2] og Marilyn[3] manglet. Selvsagt kan man ikke sammenligne disse menneskene med hverandre på noen måte, man kan vel egentlig ikke nevne dem i samme setning engang, men noen av dem var i og for seg blitt til(les: blitt til!) hjernevaskede, levende døde, med tomme, tynnskallede hjerter; andre hadde bare et dårlig år og et godt, men slitent hjerte som rant over helt av seg selv. 

Vi velger hvem vi vil være, så langt det er fysisk mulig. Forhåpentligvis er vi den som er mest oss selv, og forhåpentligvis er det det viktigste. Ellers spiller det liten rolle hvor vi er eller hvilken tid vi lever i, så lenge vi har de forutsetningene som gjør at vi kan være den beste versjonen av oss selv som finnes.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar