mandag 1. juli 2013

blindgate; gate som er lukket i enden, arbeid som ikke fører til noe resultat

Prøver å se fra innsiden og ut, og ikke omvendt, sliter meg gjennom minutter, timer og døgn; det stopper aldri. Og jeg kjører bil, en svart og liksom avrundet en fra sutten av nittitallet, bort fra alt det sanseløse og uverdige, og trykker inn gassen helt til det vonde slipper tak i meg og lar meg dra fra. Bilen flyr liksom bortover asfalten, og speedometeret smiler mot meg, jeg truer problemene med å kjøre oss ihjel. Det funker, de roper panisk at de skal dra, at jeg må holde øynene på veien fordi ett millisekund er nok til at vi mister bevisstheten eller livet. Jeg får kjøre videre i fred, uten at det er monstre inni meg eller nåler som stikkes i ryggen min. Jeg som alltid fysisk er alene og føler meg alene, får endelig, bare for en liten stund, være alene på ordentlig, føle lettheten med det, istedenfor alt det andre som stadig henger seg på meg som om jeg skulle vært en stumtjener, og jeg får endelig oppleve en godlynt stillhet, og ikke en som skriker mot meg.

Og når jeg parkerer bilen og slår av motoren, venter ikke problemene, de har dratt ut for å lete etter meg. Jeg lurer på hvor jeg burde reise hen, jeg vet jo at Hæren antakeligvis kommer tilbake hit ganske snart, slår meg og dytter meg, for de vet at jeg alltid kommer tilbake hit. Jeg må tenke kjapt og komme meg vekk. Jeg setter bilen i førstegir, hopper ut og løper for å hente motet mitt; finner det ikke, roter i skuffer og skap mens jeg skjelver på hendene. Det er ikke godt og si når de kommer tilbake. Jeg kan sitte lenge i bilen uten å måtte låse dørene eller gjemme meg på gulvet. Jeg kan fly til den andre siden av jorden. Men Hæren er inni meg, og kan ikke dø uten at jeg dør òg. Hæren tar altfor stor plass, og veier altfor mye, for én jente på 168 og utrent kropp. Jeg vet det jeg vet og frykter det jeg frykter, og det er helt og fullt det samme. Kan ikke flykte og kan ikke bli. Jeg lar verden være og blir på jorda, eller i jorda, vi får se. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar