mandag 31. desember 2012

... men det har jo vært glede også

Så var vi kommet til nyttårsaften, og man må legge ut et innlegg om alt man har opplevd i løpet av året. Og gjør jeg ikke det, klarer jeg ikke å sove noe i løpet av hele 2013. For det er viktig, vet du.

2012

var året jeg ikke trodde jeg skulle overleve, med bekymringer som aldri tok slutt.

Det var også året jeg vokste mest på. Jeg hadde prøve-muntlig eksamen og muntlig eksamen i engelsk, og fikk sekser på begge to. Jeg avsluttet ungdomsskolen og grunnskolen, deltok på vitnemålsutdeling, holdt læreren jeg var redd for og rektor i hånden foran flere hundre mennesker. Jeg begynte på videregående, og har holdt ut et halvt år hittil, helt uten skulk, og med bare tre dagers fravær rett før jul (i forgårs innså jeg at det bare er ett år og fire måneder (ca.) til jeg blir 18!!!). I 2012 fikk jeg endelig tilbrakt åtte dager i landet som kom fra himmelen og inn i hjertet mitt: Skottland. Jeg har blitt mer selvstendig, modigere, mer utadvendt(?, kanskje ikke) og mer spontan (selv om jeg fremdeles er anti-spontanitet og en veldig careful planlegger).

2012 var året hvor jeg begynte å hakke ned veggene rundt meg og åpnet meg for folk som vil meg godt. Jeg hoppet fra angstslottet og ned i havet av redsel, fordi jeg kan, jeg må bare gjøre det, og tro og håpe. Og det er ikke farlig, ikke i det hele tatt. Stemmen i hodet mitt, den som gjør at kroppen skjelver og at jeg får panikk, den tar feil. Jeg er sterkest, og én dag skal jeg seire. Kanskje i 2013? Kanskje. I 2012 innså jeg at jeg egentlig er bra nok som jeg er og fin på en måte som bare er min. Av og til, ofte eller bare en gang i blant, føler man det motsatte, men sånn er livet, og det er greit.

Jeg husker øyeblikk, store og små øyeblikk, alle like viktige, men resten av 2012 vet jeg ikke hvor ble av. Året har gått så utrolig fort, og likevel har det vært tungt og langt. Det er bra man har blogg å se tilbake på.

Januar/februar var inspirasjon og mange filmer. Og også trafikalt grunnkurs. Mars/april var time hos tannpleieren for første gang på to/tre år (underbemanning) og Gran Canaria. Og også fødselsdag og å kjøre bil for første gang. Mai/juni var bedøvelse og å borre for første gang. Dessuten var det å blåse såpebobler, nytt kamera (en fantastisk speilrefleks, Sony a57) og billetter til Skottland. Juli/august var avreise og hjemreise og alt imellom. Det var også å flytte til det nye rommet mitt, ny skole og det som hører med. September/oktober var pannelugg, paint på skole-pc-en jeg fikk og masse foto. November/desember var irritasjon, skrekk og gru på skolen, tristhet, sykdom og å være veldig lei. Men det var også personlige seirer, julegavehandel, juleferie, juleaften, romjul og nyttårsaften, med familie, tradisjoner, filmer på tv og frihet.

Jeg er ikke fan av nyttårsforsett, men jeg har håp og drømmer og planer som alle andre, så jeg tar meg selv i nakken, og håper på tre viktige ting for 2013. Håp, kjærlighet, og selv-friskmelding.

Godt nytt år. <3

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar